פנים למדע וטכנולוגיה

תקציר הפרויקט:

פרויקט המנטורינג “פנים למדע וטכנולוגיה” הוא יוזמה חברתית של פורום מדע וטכנולוגיה של עמותת פני”ם חדשות, שמטרתו לעודד נערות בגילאי חטיבת הביניים לבחור במגמות מדעיות, טכנולוגיות, מתוך רצון למימוש הפוטנציאל האישי שלהן, זאת באמצעות חשיפתן למגוון הרחב של התחומים הקיימים בעולם המדעי טכנולוגי, מתן דוגמה אישית ושבירת מחסומים פסיכולוגים וחברתיים. חברות הפורום הן כולם נשים שהגשימו את עצמן מבחינה מקצועית ופיתחו קרירה מצליחה בתחומי המדע והטכנולוגיה בתעשייה ובאקדמיה. סיפורן האישי של חברות הפורום נועד לשמש מודל לחיקוי עבור אותן נערות צעירות לשם עידודן ללמוד את התחום ובהמשך לעסוק במקצועות מדעים וטכנולוגים.
הקורס כולל הרצאות בתחומי הכימיה, פיזיקה, רפואה, מחשבים, הנדסת חשמל, צ’יפים ועולם ההייטק, הנדסת תעשייה וניהול, פיתוח אפליקציות והנדסת-חומרים, כל זאת תוך ביצוע ניסויים והתנסות אישית, זאת לצד סיורים בתעשייה כמו: חברת טבע, אינטל, גוגל, IBM  ומייקרוסופט, סיורים במעבדות אקדמיות כמו המעבדות בפקולטות להנדסה של אוניברסיטת בר-אילן או תל אביב, ועבור בתי ספר דתיים גם  סיורים למכון צומת, שעוסק בנושא המדע בשירות ההלכה, ועוד.

חברות הצוות:

  • ד”ר קלאודיה ברזילי (מדענית ויזמת בתחום הביוטכנולוגיה),
  • ד”ר דנה אשכנזי (מדענית בתחום הנדסת חומרים והנדסה מכנית),
  • גב’ רחלי גנות (יזמת ומנכ”לית חברת RACHIP),
  • גב’ ליאור חסון (מפתחת אפליקציות בתחום החינוך),
  • גב’ רביטל דואק (מהנדסת מנהיגה במכון מנדל למנהיגות),
  • ד”ר שרה פורת (מרצה במכללת כנרת בתחום מדעי המחשב, גמלאית אגף המחקר יבמ),
  • ד”ר בלהה מנדלסון (מנכ”לית חברת אופטיטורה לייעוץ בתחום אופטימיזציות קוד, מערכות וארכיטקטורת מחשבים),
  • גב’ אורית אייזיקוביץ גורן (מנהלת פרויטקים מנתחת מערכות מידע ומומחית -UX בתחום המובייל).
  • דר שלומית צאפל-רם (מנהלת קבוצת מחקר ופיתוח במדינול).
ניסיון והצלחה מוכחת במגזרים השונים:

בשלוש שנים האחרונות הפעלנו את התכנית כתשע  פעמים בשישה בתי ספר ממגזרים שונים: יהודי חילוני, יהודי דתי וערבי. באולפנת אמית בגבעת שמואל ההצלחה הובילה לחזרה על התוכנית 3 שנים רצופות לבקשת בית הספר, כאשר כל הבוגרות המשיכו למגמות ריאליות בתיכון. הצוות המקצועי של פורום מדע וטכנולוגיה מעמותת פני”ם חדשות ממשיך ללוות את התלמידות בייעוץ והכוונה גם לאחר סיום הקורס בתהליך קבלת ההחלטה לבחירת המגמה.

הבסיס המחקרי לתכנית “פנים למדע וטכנולוגיה”

פרויקט המנטורינג מבוסס על מחקרים מדעיים הקיימים מזה שנים המעידים על השפעת הסביבה על בחירתן של נערות במקצועות בכלל ובמקצועות מדעיים טכנולוגיים בפרט, לדוגמה :

  • Chodrow(1978) – החוויות של בנים ובנות מעצבות את השונות בהתאם ליחס ההורים ודפוסים דומיננטיים בחברה שלנו החל מגיל צעיר מאוד.
  • Baker & Jones (1993) – במקומות בהם יש יותר אי שוויון מגדרי נערות יהיו בעלי גישה שלילית ויצליחו פחות מבנים במתמטיקה ולהפך, במקום בו יש שוויון, דמיון מגדרי ישרור.
  • Hynn & Linn (2010) – מציעים סיבה המבוססת על Eccles Model (1994) , אשר לפי מודל זה, אנשים לא מציבים לעצמם אתגרים אלא אם מעריכים אותם והם חווים ציפייה להצלחתם. במחקרים אמפיריים שבוצעו בנושא ע”י Aronson & McGlone 2008, Pinnel 1999 הוכח כי כוחות סוציולוגיים כגון גישת הורים ומורים וציפיותיהם ודעותיהם הקדומות משפיעים על הציפיות.
  • Hynn & Linn (2010) מציעים הסבר נוסף המבוסס על תיאורית הלמידה הקוגנטיבית – חברתית המניחה כי מספר תהליכים חברתיים תורמים להתנהגות מגדרית: העצמה, מודלינג, יעילות עצמית, סוכני חיברות ועוד, ויש להם השפעה על בחירות אקדמאיות. גישה זו נותנת הסבר לגבי האינדבדואל המושפע מנורמות תרבותיות סביבו ולפיכך אם נערות מזהות שאין בסביבתן מהנדסות ומדעניות (ובהרחבה STEM – Science, Technology, Engineering and Math), הן מתרגמות שזה מחוץ לטווח האפשרויות ומרגישות אי נחת וחרדה.
  • Hynn & Linn (2010) נותנים הסבר למבחני PISA, וטוענים כי הפערים במבחנים משמעותיים וניתנים לחיזוי עפ”י ייצוגיות נשים בפרלמנט ובכלכלה. כשיש ייצוג הולם של נשים בשוק העבודה הפער קטן יותר.